Až do účinnosti Novely, tj. do konce r. 2012, jsme byli schopni hradit včas odvody z mezd, které měsíčně činí cca 5 milionů korun (za loňský rok to bylo celkem 59 milionů korun, což je prakticky polovina státního příspěvku, který loni činil 119 milionů korun). Po přijetí Novely se však začal státní příspěvek na Klokánky, který dříve činil 11 až 12 milionů korun měsíčně, zpožďovat až o tři měsíce a jeho výše se kvůli odečtům snížila o 2 až 3 miliony, a to
- pro nepřítomnost dětí (víkendové a prázdninové návštěvy rodičů i pobyty v nemocnici). Třebaže zákon
říká, že se odečítá celý státní příspěvek na den, pokud je dítě nepřítomno po dobu dvou kalendářních dnů po sobě
jdoucích, je nám odečítána jakákoli nepřítomnost s odůvodněním, že zákonodárce měl na mysli dva a více
dní. Pokud to měl zákonodárce na mysli, měl to tak napsat – platí přece to, co je v paragrafovaném znění
zákona. Navíc mezitím proběhly již 4 novelizace Novely a toto ustanovení nikdy nebylo
změněno.
- dále nám státní příspěvek není přiznáván proto, že děti jsou „přespočetné“ za situace, kdy
obsadily i na základě rozhodnutí soudu nebo na žádost orgánu sociálně-právní ochrany prázdné lůžko po
dlouhodobé propustce dětí, které již fakticky byly doma nebo v náhradní rodině, ale soud o tom ještě
nerozhodl, takže je máme ve stavu. Přitom na uvolněné lůžko žádný státní příspěvek nepřísluší, ačkoli
náklady na mzdy, odvody ani energie se při nepřítomnosti dítěte nesnižují. Tyto „přespočetné“ děti nám úřady
v Klokánkách nechávají, ale pouze na naše náklady. Považujeme za zcela nepřijatelné, aby stát,
když odebere děti rodičům, ponechal jejich výživu a péči o ně plně na darech veřejnosti a svou zodpovědnost přenesl na
bedra neziskové organizace. Těchto dětí, na které nám stát nepřiznal žádné finanční prostředky, jsou od účinnosti
novely stovky. Není pak divu, že se nám na odvody již nedostává. K tomu je nutno přičíst skutečnost, že ZDVOPy
jsou nuceny dva až tři měsíce hradit svůj provoz z jiných než veřejných zdrojů, tedy z darů
veřejnosti. Na rozdíl od příspěvku na výkon pěstounské péče pro doprovázející organizace, který se
vyplácí na rok dopředu nejpozději do 15. února a dokonce se nemusí vracet,
i když právní titul (dohoda s pěstounem) zanikne, se státní příspěvek pro zřizovatele ZDVOP vyplácí
měsíčně pozadu bez uvedení lhůty, do níž má být vyplacen;
- rovněž nám není přiznáván státní příspěvek proto, že soud včas nerozhodne nebo že orgán
sociálně-právní ochrany nesežene souhlas rodičů s pobytem dítěte na žádost OSPOD a nepodá návrh na předběžné
opatření. Dítě nám však ponechá na naše náklady;
- dále nám nebyl přiznán státní příspěvek i proto, že novorozené dítě, které se narodilo přijaté těhotné dívce, se dostalo na 29. místo, a tím se stalo přespočetné, třebaže bylo do Klokánku svěřeno soudem. Novela sice uvádí, že nad kapacitu 28 může být přijat jen sourozenec, ale tento případ jen dokládá, jak je novela nepromyšlená až absurdní. Je snad vhodnější odebrat novorozence matce než rozdělit sourozence?
- dalším důvodem nepřiznání státního příspěvku je skutečnost, že dítě je u nás déle než 6 měsíců, ačkoli soudní rozhodnutí o svěření platí dál. My sami dítě nikam bez rozhodnutí soudu přemístit nemůžeme, přičemž úřady nám dítě nechávají zcela na naše náklady, byť podle krajských úřadů a MPSV je jeho pobyt nezákonný.